Let op: Er wordt op dit moment gewerkt aan deze website. De komende maanden zal de informatie aangepast worden.
Tarieven
De tarieven van de intake- en behandelgesprekken zijn vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en te vinden via https://zorgprestatiemodel.nza.nl/
Op basis hiervan gelden in de praktijk per 2025 de volgende tarieven:
CO0562 Diagnostiek (intake en adviesgesprek) per 60 minuten €190,88
CO0627 Behandelgesprek per 60 minuten €168,94
CO0887 Behandelgesprek 90 minuten (o.a. EMDR) €254,06
zelfbetalersafspraak behandelgesprek (Overig Zorg Product niet basispakketzorg Consult) 60 minuten €138,15
coachingsgesprek per 60 minuten €115,00 exclusief 21% BTW
Beperkt contracten met zorgverzekeraars; Voorwaarden voor vergoeding van (een deel van) de kosten
Op dit moment is er met Zilveren Kruis en Zorg en Zekerheid een contract afgesloten. Behandeling van een diagnose die vergoed wordt door de verzekeraar zoals een angst- of depressieve stoornis, wordt door hen volledig vergoed. Met een aantal andere verzekeraars ben ik in overleg. Ik heb dus nog geen contracten met álle zorgverzekeraars. Dit betekent dat je, naast de kosten van je eigen risico die voor alle medisch-specialistische zorg geldt (op dit moment 385 euro per jaar) afhankelijk van je zorgverzekeraar en polis, een deel van de kosten zelf moet betalen. Aan het einde van de maand ontvang je in dat geval een factuur van de praktijk, die je zelf binnen 30 dagen moet voldoen. Je kunt deze factuur indienen bij je zorgverzekeraar om (een deel van) de kosten vergoed te krijgen. Hoeveel je vergoed krijgt, is afhankelijk van je zorgverzekering. Als je een restitutiepolis hebt, krijg je over het algemeen (bijna) alle kosten vergoed; bij een naturapolis of combinatiepolis is dit vaak een gedeelte.
Per 1 januari van elk jaar kun je wisselen van polis of zorgverzekeraar. In 2025 bieden zorgverzekeraars helaas geen restitutiepolissen meer aan. Indien je er zeker van wilt zijn dat de zorg in 2026 grotendeels vergoed wordt door je zorgverzekeraar, kun je overwegen een combinatiepolis te nemen. Bij de meeste zorgverzekeraars wordt dan 85-90% van het marktconform tarief voor GGZ vergoed. Let op: het marktconform tarief verschilt per zorgverzekeraar, maar is over het algemeen iets lager dan het door de Nederlandse Zorgautoriteit vastgestelde tarief. In de meeste gevallen wordt in totaal ca. 75% van het NZa-tarief vergoed. Raadpleeg je polis of zorgverzekeraar voor de precieze details.
Niet alle behandelingen door een psycholoog worden vergoed. Alleen als er sprake is van een diagnose volgens de DSM-V classificatie is er recht op vergoeding. De huisarts weet dit en zal je dus alleen doorverwijzen wanneer er sprake is van (een vermoeden van) een ‘DSM-diagnose’. Uiteindelijk zal de psycholoog de diagnose stellen. Mocht er toch geen sprake zijn van een stoornis, dan worden de diagnostische consulten nog wel vergoed. Aanpassingsstoornissen (bv. psychische klachten tgv echtscheiding of rouw), werk- en relatieproblematiek en een aantal andere stoornissen zijn uitgesloten van verzekerde GGZ-zorg. Indien er sprake is van onverzekerde zorg, dan krijg je geen vergoeding van uw zorgverzekeraar. In enkele gevallen worden deze klachten vanuit een aanvullend pakket wel vergoed. Check hiervoor je polis. Wanneer er sprake is van onverzekerde zorg dan geldt het uurtarief Onverzekerd ZorgProduct (OZP) dat voor rekening komt van de cliënt (zie kopje Zelf betalen).
No-show
Als je de afspraak niet nakomt of minder dan 24 uur van tevoren afzegt, brengt de praktijk de sessie in rekening. Je ontvangt dan een factuur van €75,00, deze wordt niet vergoed door jouw zorgverzekering.
Zelf betalen
Wanneer er, zoals eerder beschreven, geen diagnose kan worden gesteld die voor een vergoeding in aanmerking komt (zoals bijvoorbeeld een aanpassingsstoornis na een scheiding, rouwproblematiek of een specifieke fobie) en je kiest voor behandeling dan betaal je dit zelf. De kosten per sessie van 60 minuten zijn dan €138,15. Je ontvangt na iedere sessie een factuur die je per bankoverschrijving (binnen 14 dagen) kan betalen.
Zorgprestatiemodel
Sinds 2022 wordt er binnen de geestelijke gezondheidszorg gewerkt met het zorgprestatiemodel. In het zorgprestatiemodel worden behandelingen niet meer als traject afgerekend, maar als losse onderdelen, oftewel zorgprestaties. Een intake – of behandelsessie bij de psycholoog, een inhoudelijk telefoongesprek of e-mail contact met de psycholoog is bijvoorbeeld een zorgprestatie. Zo is duidelijk voor welke zorg jij of jouw zorgverzekeraar betaalt. In het zorgprestatiemodel wordt de rekening gestuurd kort nadat de zorgprestaties plaatsvinden. Op je rekening kunnen dan meerdere losse consulten of andere zorgprestaties staan. Je kunt bijvoorbeeld precies zien wie je tijdens een consult hebt gesproken en hoeveel tijd daarvoor in rekening is gebracht.* De tarieven van de prestaties zijn landelijk vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Hierin is zowel de directe contacttijd als de indirecte tijd verwerkt (denk aan voorbereiding, overleg met een huisarts, verslaglegging en administratie). In het zorgprestatiemodel legt jouw zorgverlener een zorgvraagtype vast. Het zorgvraagtype geeft informatie over jouw zorgvraag. Jouw zorgverlener kan die bijvoorbeeld gebruiken bij het opstellen van een behandelplan. Het zorgvraagtype bepaalt niet de prijs van de behandeling. Dat doen de zorgprestaties die je krijgt. Soms bepaalt de zorgverlener tijdens de behandeling opnieuw het zorgvraagtype om verandering duidelijk te maken. Het zorgvraagtype vind je terug op de rekening. De zorgverzekeraar telt de zorgprestaties die in 2025 plaatsvinden mee in de berekening van het eigen risico voor 2025. De zorgprestaties die in 2026 plaatsvinden, tellen mee in de berekening van het eigen risico voor 2026. Als je in die jaren nog eigen risico moet betalen, brengt de zorgverzekeraar dat in rekening.
*De tijd die in de agenda voor je was ingepland, bepaalt het tarief, ook als het consult in werkelijkheid iets korter of langer duurde. Als je op één dag meerdere keren contact hebt gehad met je zorgverlener, bv via e-mail of chat, dan kan dit als 1 consult op de rekening staan.
Beschikbaarheid en wachttijd
Vanaf 1 februari heb ik ruimte om nieuwe cliënten te zien. Vanaf 5 januari kun je je aanmelden; per mail, contactformulier of telefonisch.
De praktijk is geopend op maandag, woensdag en donderdag van 8.30-17.00 uur.
Bereikbaarheid
Ik bied in mijn praktijk ambulante zorg, dat betekent dat ik gedurende de openingstijden van de praktijk bereikbaar en beschikbaar ben. Er is geen sprake van 24 uurs bereikbaarheid. In geval van crisis op momenten dat je behandelaar niet bereikbaar is, neem je contact op met je huisarts of de huisartsenpost. Zo nodig zal deze contact opnemen met de crisisdienst.
Wanneer je denkt aan zelfmoord kun je ook contact opnemen met www.113online.nl. Deze organisatie biedt gratis ondersteuning, telefoonnummer 0900-0113
Locatie
Adres: Verzamelgebouw Reeuwijk, Leeghwaterstraat 25, 2811 DT Reeuwijk
Vanaf 1 februari 2026: Van Speykstraat 2, 2741 KP Waddinxveen
Je wordt ontvangen bij de receptie waarna je met een kop koffie of thee in de wachtruimte plaats kunt nemen.
Vrij parkeren voor de deur.
